Dit hangt af of het gaat over een goed in aanbouw of dat al gebouwd is.

In aanbouw :

1. Bij de reservering: € 3000 waarborg (bedrag niet invorderbaar)

2. Binnen de 30 dagen: voorschot van 30% van de prijs  van het vastgoed

3. Bij levering van de sleutels: het eindbedrag of  70% van de prijs van het vastgoed (met aftrek van de € 3000)

 

Afgewerkte bouw

1. Bij de reservering: € 3000 waarborg (bedrag niet invorderbaar)

2. Bij levering van de sleutels: 100% van de prijs van het vastgoed (met aftrek van de € 3000)

Een andere betalingstermijn of tussentijdse belasting kan altijd na afspraak anders worden toegekend.

Als je thuisland deel is van de Europese Unie kan je in feite onbeperkt in Spanje verblijven. Alle niet-residenten die minstens 183 dagen per jaar in Spanje wonen worden beschouwd als residenten (zelfs als dit niet het geval is).
Zolang u in België verblijft verandert het u toegekende pensioenbedrag niet.

Vanaf dat u officieel in Spanje verblijft wordt de betaling van uw pensioen rechtstreeks doorgestuurd naar het adres dat u heeft aangegeven.

Als u toegang wilt verkrijgen tot de gezondheidszorg in Spanje heeft u een Europese kaart van ziektekostenverzekering nodig.

Deze kaart bewijst dat u recht heeft op een ziekteverzekering tijdens uw (tijdelijk) verblijf in een land van de Europese Unie. Hiermee geniet u van alle medische zorgen.

U kan zelf de aanvraag doen bij uw huidige verzekeringsmaatschappij in België. De kaart is persoonlijk en op naam.

Dit is eigenlijk vergelijkbaar met de verzekeringen in België. Het is van essentieel belang om uw pand te verzekeren tegen schade aan de woning en inboedel.
Hiervoor heeft u slechts uw paspoort nodig. U kan dit gewoon aanvragen zonder een eerste storting te hoeven doen van een Spaanse bankrekening.

Onze advocaten kunnen u hier ook bij helpen.

Als u in Spanje verblijft voor langer dan 3 maanden moet u zich inschrijven in het register voor buitenlanders (Registro de extranjeros). Als EU-burger kan u een inschrijvingsbewijs aanvragen aan de Oficina de Extranjeria of op het politiebureau.

Het gaat hier over het groene certificaat met geldigheidsduur van 5 jaar met mogelijkheid tot verlenging.

Voor een verblijf van minder dan 3 maanden, moet u gewoon in het bezit zijn van uw Belgische identiteitskaart of van uw huidige Belgische paspoort.
Zodra u uw woning hebt gekocht, zullen er verschillende zaken in orde moeten gebracht worden, o.a. nutsvoorzieningen, telefoon, ADSL – internet, alle registraties, de gemeenschapskosten en dergelijke (ook IBI). Ook als u een auto wilt importeren, of huisdieren wenst laten over te brengen, kan uw advocaat voor deze ‘na verkoop-diensten’ zorgen zodra de aankoop is voltooid. De advocaat doet dit uiteraard niet gratis. Wij bieden ook deze na verkoop-diensten aan tegen een meer realistische prijs.